Sommaren 2025 med ångfartyget Mariefred
Lördagen den 28 juni inträffade en tubläcka i ångpannan påångfartyget Mariefred. Detta inträffade vid kaj i Stockholm, Klara Mälarstrand, ungefär en timme innan planerad avgång på ordinarie tur till Mariefred. Inga passagerare fanns ännu ombord. De som väntade på kajen blev informerade om att resan till Mariefred inte skulle gå att genomföra. Vad som orsakade tubläckan är inte fullt ut klarlagt.
Under veckorna som följde bogserades s/s Mariefred från Klara Mälarstrand till Beckholmen, där fartyget vanligen är förtöjt under höst, vinter och vår när det inte är trafiksäsong. Skadade tuber i ångpannan avlägsnades. En ångpanneinspektör inledde arbetet med att utreda skadornas omfattning. Inspektören har därefter lämnat flera inspektionsrapporter till rederiet.
Rederiet har i somras upprättat en incidentrapport till ansvarig myndighet (Transportstyrelsen / Statens haverikommission). Rederiet har också omgående gjort en anmälan till polisen som kan utreda eventuella straffrättsliga aspekter på det inträffade. Vidare har rederiet haft återkommande kontakter med Arbetsmiljöverket i anledning av det som hände.
Rederiet har beslutat att anlita en oberoende utredningsman för att utreda händelseförloppet innan och under det att tubläckan inträffade. Detta bl.a. för att om möjligt bringa klarhet vad som föranledde incidenten samt eventuella bakomliggande orsaker.Utredaren ska lämna sin rapport till rederistyrelsen i början av oktober.
Vad gäller rena tekniska frågor kring hur maskinanläggningen ska repareras på bästa sätt överväger rederistyrelsen att anlita ytterligare extern kompetens. Bedömningen just nu är att reparationsarbetet med bl.a. installation av tuber kommer att skeunder vårvintern 2026, dvs. i god tid till att sommarsäsongen 2026 skall inledas – och att ångfartyget Mariefred kommande trafiksäsong återigen kommer att vara i trafik på Mälaren, på den trad, Stockholm-Mariefred, hon byggdes för 1903.